عناوين الصحف

9 نصائح تجعلك سعيد … وصفة السعادة

دائما ما يبحث الكثير في حياته عن السعادة، ورغم أن هناك بعض الأشياء التي من الممكن الوصول من خلالها إلى السعادة لكن يتجاهلها البعض.
1/ قول شكرا
لما تقول للناس شكرا على حاجة سمحة عملوها ده بينعكس عليك إنك تبقى سعيد، لأنها بتعمل ذاكرة جيدة خصوصا لما تشوف رد فعل الشخص اللي قدامك لما تشكره، وما تنسى تشكر الناس حتى لو على الحاجات البسيطة.
2/ حل كل مشكلة لوحدها
كلنا بنواجه مشاكل كتير، مهم جدا أني افكر في كل مشكلة لوحدها، لأن العقل لا يستطيع يحل أكتر من مشكلة في نفس الوقت، فلو حاولت تضعهم كلهم قدامك سيتسبب في الاكتئاب، فكر في مشكلة مشكلة لحد حتى تحلها، وبعد كده فكر في بعدها.
3/ لا تكتم حاجة جواك
مهم جدا أنك تتكلم عن أي حاجة مضايقاك وما تشيل جواك، ممكن تتكلم مع صديق عن حاجة ضايقتك حتى لو مافي حل واضح في الوقت الحاضر بس سيساعدك علي اخراج الضغط من جواك
4/ حيي نفسك وكافئها
مهم جدا لما تعمل حاجة جيدة أنك تكافئ نفسك لأن حيساعدك تتحفز وتكمل، ممكن تكون المكافأة بسيطة إنك تاكل أكلة حلوة أو تشتري لبسة جديدة وممكن تجيب حاجة أو تعمل حاجة كان نفسك فيها، ممكن كمان تربط المكافأه بإنجاز حاجة معينة عشان تشجع نفسك أكتر.

5/ اتعلم
لازم تحاول دايما أنك تتعلم حاجة جديدة، واسأل نفسك كل فترة ماذا تعلمت . حاول تعلم مهارات جديدة ومعرفة معلومات جديدة تخليك تحس أنك بتتقدم وبتتحسن، وتعطيك إحساس بالرضا.
6/ مارس الرياضة
حتى لو بشكل بسيط، بس ممارسة الرياضة بتحسن المزاج بشكل كبير وتمنح شعور بالراحة والنشاط،
7/ النوم الجيد
مهم جدا تاخد راحة بشكل صحيح وخصوصا بعد الأيام المجهدة، أنك تاخد نصيب كافي من النوم بيساعدك تكمل الأسبوع بشكل أفضل، حاول ابداء الأسبوع وأنت مياخد قدر من النوم والراحة
8/ فكر في الاشياء التي تسعدك تسعدك واستناها
مهم جداإنك تسعد نفسك بانتظار الحاجات الجميلة ذي السفر ووقم بانتظاره واستعد نفسيا لأن حا يساعدك علي الاحساس بسعادة انتظار الأشياء الجميلة.
9/ تصالح مع أخطائك
كلنا بنخطي ولازم نعترف باخطائنا وما تحاسب نفسك زيادة عن اللزوم، ومهم جدا نفكر في أخطائنا عشان نتعلم منها، ولكن بمجرد ماتعرف السبب تصالح مع نفسك وسامحها،

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى